AI för alla
  • Hem
  • Taggar
  • Om oss
AI för alla
Navigering
  • Hem
  • Taggar
  • Om oss
Founders
  • AI4All
  • AI4All
  • AI4All
  • AI4All
  • X
  • Facebook
  • LinkedIn

© 2025 AI för alla. All rights reserved.

ChatGPT Image 6 apr. 2025 21 31 58

Från teori till praktik: Så kan du som lärare använda AI för att väcka läslust

Gymnasium
Grundskola 7-9
Blogg
Praktiknära
Gymnasium
Blogg
+ Mer

Utgångspunkt: Varför elever tappar intresset

Flera rapporter visar att elever ofta tappar läslusten när:

  • Texter känns svåra eller irrelevanta

  • De inte får vara medskapande

  • De inte ser någon tydlig koppling mellan läsning och deras vardag

  • De möter motgångar i språket utan stöd

Målet blir alltså att anpassa, förenkla, förklara och engagera – något som AI i klassrummet kan hjälpa till med.


Fem praktiska sätt att använda AI för att stärka läslusten

1. Anpassade boktips och AI-genererade boksamtal

Med hjälp av verktyg som ChatGPT eller Lexia, kan du som lärare skapa personliga bokrekommendationer till elever. Genom att skriva in några rader om elevens intressen (t.ex. "Gillar äventyr, sport och djur"), kan AI föreslå titlar i rätt svårighetsgrad.

I praktiken: Låt eleverna skriva sin "läsprofil" i början av terminen. Använd AI för att skapa listor eller presentationer av böcker anpassade till varje profil.


2. Förenkla svåra texter – utan att fördumma

Många elever kämpar med äldre eller komplex litteratur. Med AI kan du förenkla språket i t.ex. Romeo och Julia eller Doktor Glas, utan att förändra innehållet.

I praktiken: Kopiera en valfri text in i AI:n och be den skapa:

  • En lättläst version (CEFR A2/B1-nivå)

  • En sammanfattning i punktform

  • Förklaringar till svåra ord

Tips: Låt eleverna jämföra original och förenklad version som en del av läsförståelseövningen!


3. AI som skrivcoach i läsloggar och reflektioner

Elever som har svårt att uttrycka sig skriftligt kan få strukturstöd av AI i sina läsloggar. Modellen kan ge förslag på frågeställningar, formuleringar eller utveckla elevens egna tankar.

I praktiken: Låt elever skriva sin läslogg och sedan mata in den i AI med frågan: "Hur kan jag utveckla mina tankar?" Eller be AI:n skapa en mall: "Skriv tre frågor som hjälper mig reflektera kring boken jag läser."


4. Skapa med litteraturen – fan fiction och alternativa slut

För att göra läsningen mer kreativ och engagerande kan elever använda AI till att:

  • Skriva alternativa slut

  • Göra intervjuer med karaktärer

  • Skapa fortsättningar eller parallellhandlingar

I praktiken: Låt AI agera som en karaktär i boken – och låt eleverna intervjua den! Eller: ge AI instruktionen "Skriv ett nytt slut på boken som passar bättre för 2025".


5. Temaarbeten med AI som stöd

Knyt litteratur till större teman: psykisk hälsa, identitet, historia eller klimat. AI kan hjälpa elever hitta kopplingar, skriva egna berättelser, skapa presentationer eller diskussionsfrågor.

I praktiken: Efter att ha läst Hungerspelen, låt eleverna:

  • Analysera makt och motstånd i boken

  • Jämföra med verkliga händelser

  • Använda AI för att skriva en krönika ur Katniss perspektiv


Viktigt att tänka på

Kritisk förhållningsförmåga Lär eleverna att AI inte alltid har rätt – att källkritik även gäller genererat innehåll.

Etik och transparens Diskutera hur AI används, varför och hur det ska stödja, inte ersätta, deras eget tänkande.

Lärare som vägledare Du är nyckeln. AI kan inspirera, men du skapar tryggheten, nyfikenheten och den pedagogiska ramen.


Slutord: En digital bro till litteraturen

Genom att kombinera AI med relationell pedagogik kan vi sänka trösklarna till läsning – och öppna dörrar till nya världar. För vissa elever kan det betyda skillnaden mellan att undvika litteratur och att faktiskt längta efter nästa kapitel.

Att väcka läslusten kräver kreativitet, närvaro och nytänkande – men med AI vid vår sida blir det lite lättare.

Datum6 april 2025Skriven av
IMG 9019
Benjamin Lüning

Gymnasielärare Flens kommun, utvecklingsledare digitala lärmiljöer